14. 9. 2014
Informace obsažené v tomto článku jsou mají pouze informativní charakter a nesouvisí s žádnou reklamní nabídkou. Výpočty se mohou lišit podle konkrétního produktu.
Autor článku je redakce E-konzultant.
O možnosti poskytnutí úvěru již dávno nerozhodují bankovní úředníci. Dnes je vše řízeno podrobnými daty z úvěrových registrů a databází. Banky a finanční instituce tak na jedné straně mohou klientův požadavek zpracovat během několika sekund, na straně druhé jej mohou se stejnou rychlostí zamítnout. Více o úvěrových registrech se dozvíte v tomto článku.
Vzít si úvěr je tak jednoduché. Navštívíte svou banku a za pár minut odcházíte s balíkem peněz. Nebo také ne. O důvěryhodnosti totiž rozhoduje především klientova minulost.
Právě o možnostech získání půjčky rozhodují úvěrové registry. Jsou to vlastně databáze, které napomáhají bankovním a finančním institucím určit bonitu klienta. V registru jsou uloženy jednak data fyzických osob občanů, fyzických osob podnikatelů, ale též právnických osob.
Úvěrové registry měří všem stejně. Bohužel?!
Úvěrové registry rozdělujeme na negativní a na pozitivní. Negativní, jak již název napovídá, schraňují informace o klientech se špatnou platební morálkou. Nalezneme zde tudíž záznamy o porušení finančních závazků, pozdních platbách, nedodržených smlouvách.
Pozitivní registry naproti tomu označují všechny klienty bankovních a finančních institucí, kteří kdy spláceli úvěr. Tedy jak ty se špatnou platební morálkou, tak i ty, kterým byl poskytnut úvěr a spláceli jej řádně a včas.
Úvěrové registry jsou kompletními databázemi, v nichž bankovní domy naleznou téměř všechny informace o klientovi. Kromě nezbytných identifikačních údajů si tak mohou vyhledat také informace o úvěrové historii, o bonitě klienta, o konkrétních klientových úvěrech, formě jejich splácení, o stále čerpaných půjčkách, o nesplacených závazcích. V případě takto širokého registru není problémem poskytnout tzv. „pozitivnímu“ klientovi rychlou půjčku či úvěr. Finanční instituce, která takovéhoto člověka prověřila, může uplatnit další strategie k získání klienta, třeba v podobě nabídky nižších úrokových sazeb. V poslední době však úrokové registry narážejí na kritiku, že nechrání osobní údaje klientů. Častou výtkou je též možná diskriminace již „napravených“ klientů.
Jedna zapomenutá splátka a jste součástí registru
V naší republice působí čtyři centrální úvěrové registry. A sice Centrální registr úvěrů, Registr SOLUS, Nebankovní registr klientských informací a Bankovní registr klientských informací. Centrální registr úvěrů, jehož garantem je Česká národní banka, se zaměřuje na podnikatele, tedy na fyzické a právnické osoby. V registru najdeme údaje o úvěrech, kontokorentech, příslibech a zárukách. Členy jsou pouze banky působící na území republiky.
SOLUS je registr „negativních dat,“ který uchovává záznamy o fyzických i právnických osobách. Uživateli jsou bankovní i nebankovní instituce, leasingové společnosti a mobilní operátoři.
Bankovní registr klientských informací je širokou pozitivní databází, kde se uchovávají záznamy o používání kreditních karet, kontokorentních účtů, o poskytnutých půjčkách atd. Tento registr využívají jednak banky, ale i stavební spořitelny.
Nebankovní registr klientských informací je obdobou toho bankovního s tím rozdílem, že do databáze přispívají společnosti z nebankovního sektoru. Tudíž to jsou nejrůznější finanční instituce, leasingové firmy a úvěrové společnosti.
Platit své závazky včas se vyplácí. Úvěrové registry totiž nerozlišují mezi nepoctivcem a zapomenutou splátkou!
Autor: Roman Kasalý
Jsem makléř Evropa realitní kanceláře od roku 2004.
V Business Academy Evropa jsem absolvoval všechny stupně certifikovaných školení a v roce 2020 jsem úspěšně složil státní zkoušku profesní kvalifikace a tak mohu nyní oprávněně užívat titul certifikovaný makléř expert profesionál.
Prošel jsem v realitách již všechna zaměření, nyní se však specializuji na prodeje. Díky výsledkům patřím do VIP klubu nejlepších makléřů celé sítě Evropa realitní kanceláře (nyní cca 300 makléřů).
Sleduji nejnovější trendy práce realitních makléřů a využívám moderní technologie (kvalitní fotografie, 3D plánky nemovitostí, letecké snímky „dronem“ atd.). Protože jsem zaměřen na kvalitu služeb a je to vidět na výsledcích, mnoho dřívějších klientů se ke mně vrací a doporučuje mne dál.
Věřím, že s mými službami budete spokojeni a těším se na naši spolupráci.